Vælg en side

Svar til: Jagtleje, fodring m.m.

Forside Fora Privaten Jagtleje, fodring m.m. Svar til: Jagtleje, fodring m.m.

Steen Test
Deltager

Oplæg til en Konstruktiv debat:

Ifølge den nye konsortieaftale bliver jagtlejen igen i år 13.000 kr, hvilket er billigt for 976 HA flot jagt, men stadigvæk er det da en pæn klat penge. Dertil koster det hurtigt 1000 til 1500 kr til transport og diverse hver gang man tager derover. Så det kan nemt løbe op i 20-25.000 pr år.

Dyrene er der, men vores afskydning er for lille i forhold til jagtens størrelse og antallet af medlemmer.
    Afskydningen kan forbedres ved at bruge flere penge på foder, tjære, sliksten, tårne og grisehuse m.m.
    Andre konsortier bruger en væsentlig større del af deres budget på disse poster end vi gør.

Som jeg forstår det findes de ekstra penge det koster ikke i vores budget. Og med den nye konsortieaftale kommer de det nok heller ikke næste år.

Hvis jeg skal vælge imellem at bruge 20-25.000 pr år som i dag, og nedlægge et stykke vildt hvert andet år, eller at betale 2-3.000 kr mere og så nedlægge 2-3 stykker vildt om året vil jeg vælge det sidste.
    Jeg ved at der er mange der har gjort de samme overvejelser, men er der nogle der mener det er afgørende vigtigt at vi holder jagtlejen på et absolut minimum?

Noget af den ekstra indtægt kunne komme fra en fast afskydningsafgift på f.eks. 500 kr. pr dyr uanset om det var et medlem eller en gæst der skød. Så er det dem der skyder mest der også betaler mest.

Man kunne tage f.eks 1000 kr for dyr der er tilladte ifølge jagtloven, men som vi i konsortiet har valgt at skåne. Ikke noget med dummebøder og den slags. Bare en højere pris og så eventuelt et tillykke med dyret. Så bliver der færre sure miner og mindre snak i krogene fordi en eller anden er kommet til at skyde en pyjamasgris eller lignende.

De sidste penge kunne komme fra en ekstrabetaling der vedtages en eller to gange om året afhængig af hvordan kassebeholdningen ser ud, og hvad vi mener der skal laves.

Peter